Föreläsning för mina kollegor på Stora Enso!

Föreläsning StoraEnso

På dagtid så arbetar jag som teknisk projektledare på Stora Enso. Jag har fått den stora äran att föreläsa för mina kollegor som arbetar på fabriken. Jag ser verkligen fram mot det. Jag har inte föreläst sedan förra hösten då jag var till fina EKOCAFÉET i Östersund. Är ni i Östersund så är det verkligen värt ett besök!

På Stora Enso i Skutskär, där jag arbetar, så satsar man friskt (!) på olika friskvårdsaktiviteter för att personalen ska må bra. Jag tycker att Stora Enso är en förebild för många företag. Min föreläsning är en del i det.
I våras så fick medarbetarna delta i ett viktminskningsprojekt som var mycket uppskattat. Jag hoppas kunna inspirera och motivera mina arbetskamrater till långsiktigt bra matvanor. Att äta för hälsa är nummer ett för mig. Det fantastiska är att du kan göra det och samtidigt äta riktigt god och mättande mat. Med min föreläsning hoppas jag kunna visa att man genom att äta rätt kan hålla sig både frisk och normalviktig samt gå ner i vikt för dem som behöver det.

Nu sitter jag och filar på min presentation. Det tar ganska mycket tid att knåpa ihop en bra föreläsning. Det är en speciell känsla att föreläsa, det är både nervöst och ger en kick. Väldigt roligt! Särskilt när jag får många frågor. En engagerad publik gör det mycket mer dynamiskt och intressant.

Har du något tips på vad du tror att de skulle vilja höra? Vad skulle du vara intresserad av?

Tyvärr så går det inte att anmäla sig till denna föreläsning om du inte arbetar på Stora Enso.

Hälsningar

Marie

Platser kvar på föreläsning i Östersund 22 september

Affisch-Östersund-22-sep-Marie

Det finns fortfarande platser kvar när jag kommer till det mycket omtalade ECOCAFÉET i Östersund och föreläser den 22 september . Det ska bli så spännande och roligt och jag ser verkligen fram mot det.

Här kan du läsa om vad jag kommer att prata om: Läs mer

Guide till LCHF

DSC_0218[1]

LCHF har funnits i ganska många år nu och är känt bland många. En del är kunniga medan andra är nybörjare och nyfikna. En del kanske har ätit LCHF under några år men behöver lite uppfräschning av kunskaperna eller kanske bara lite inspiration när motivationen dalar. Själv blir jag inspirerad av att läsa om andras berättelser om deras sätt att äta och laga mat. Genom åren så har detta gjort att jag justerat och skruvat lite på min egen mathållning och ändrat uppfattning om vad som är bra för mig att äta. Genomgående är att jag försöker äta det jag tror att jag mår bra av. Att följa regler som inte verkar logiska är svårt för mig. Min motivation är att äta och leva på det sätt vi är skapta till. Ett annat riktmärke som jag vill förmedla är 80 % -regeln. Att alltid äta 100 % rätt är för de flesta omöjligt. Jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för att man inte klarar det. Var istället nöjd med att göra rätt till största delen. Kroppen är fantastiskt tålig och klarar av att ta hand om att vi någon gång gör fel. Det är när vi äter och lever fel nästan jämt som kroppen till slut protesterar och inte klarar av att städa upp efter våra fester.

Jag berättar om en grund som du kan utgå från. Efter att du utforskat den grunden så kan du experimentera dig fram till vad som passar just dig bäst.

Vad som är rätt för dig kan bara du bestämma. Läs mer

Är det min mat som är extrem?

Tjälknöl

En kollega sa till mig en dag att han tyckte att min kost var extrem. Det fick mig naturligtvis att fundera. Hade han rätt? Självklart tyckte han då att hans kost inte var extrem utan fullständigt normal och i hans ögon nyttig. Han åt ju lite av varje vilket borde vara bra. Lagom är bäst.

Han åt det som många andra äter. En kost baserad på mycket pasta, bröd, socker och färdigmat. Processad mat med mycket tillsatser. Lightprodukter. Snabbmat rätt ofta.  ”Normal” och vanlig mat.

Jag som åt kött och fisk, grönsaker och rotfrukter, smör och grädde var extrem. Självklart äter jag ibland sådant som inte är bra för mig. Vi är alla människor och mat är till för att njutas. Men hur hamnade vi här? En färgglad förpackning med processat innehåll ses som mer normal mat än att välja naturliga ingredienser. Riktig mat har blivit det avvikande. Läs mer

Lågkolhydratkost, livsstil, hälsa eller viktminskning?

woman-731887_1280

Jag följer många grupper på t ex Facebook som handlar om LCHF. Ofta debatteras varför man ska äta LCHF. En del äter LCHF främst av hälsomässiga skäl, kanske har de olika sjukdomar eller besvär, eller så vill de förebygga och är övertygade om att LCHF är en sund kost för att undvika moderna sjukdomar. Andra har viktnedgång som fokus. LCHF har konstaterats vara den effektivaste metoden för att gå ner i vikt enligt SBU-rapporten från 2012. Vissa fnyser åt det skälet och anser att LCHF ska ses som en livsstil och inte en bantningsmetod.

Enligt mig så spelar ingen roll varför du äter eller började äta LCHF. Skälet är ovidkommande. Du får alla fördelarna på köpet ändå. Läs mer

Hur har det gått med dina nyårslöften?

Nyårslöfte 2015

 

Hur har det gått med dina nyårslöften? Nu har det snart gått två månader av det nya året. Var ditt nyårslöfte att leva lite sundare? Att ta hand om dig själv? Här kommer en liten påminnelse om hur 2015 kan bli året då du gör din kropp och knopp gladare!

Vill du gå ner i vikt, bli piggare, få en lugnare mage, eller bara leva lite mer som din kropp är skapt till och må mycket bättre? Du kan göra små förändringar som gör skillnad.

Ta bort så mycket socker som möjligt –
Skippa allt synligt socker som godis, kakor, bullar och läsk. Tänk på att socker döljer sig överallt. Undvik söt, fettfri yoghurt och flingor till frukost. Färdigmat, drickyoghurt, juice energi- och sportdrycker och färdiga såser innehåller också socker.

Dra ner på kolhydrater till en nivå som passar din livsstil och ev sjukdomar –
Byt ut allt eller en del av potatisen och riset mot grönsaker istället. Undvik gärna pasta och bröd helt. Spannmål har negativ inverkan på kroppen för många. Det går att baka gott, glutenfritt bröd med mindre kolhydrater.

Ät naturligt fett –
När du tar bort en del av kolhydraterna som den största energikällan och ersätter med grönsaker så måste du istället tillföra fett för att få energi och hålla dig mätt. Smör, grädde, ost, kokosolja, olivolja och avokado.
Starta gärna dagen med en fetare frukost så att du håller dig behagligt mätt fram till lunch. Läs mer