Nyfiken på LCHF och Paleo?

carrot-1085063_1920

Det är 22 januari och alla helger är över. Känner du som många vid den här tiden? Nu är det dags att ta tag i det som du gått och tänkt på länge. Kanske hela förra året eller kanske sedan du avlade ett nyårslöfte på nyårsafton. I år så vill du verkligen förändra. Säkert finns fröet redan i din hjärna. Du vill börja äta nyttigare, du vill bli hälsosammare, du vill må bättre och kanske gå ner i vikt. Och du vill att det ska vara något bestående. Inget som du påbörjar entusiastiskt och som sedan rinner ut i sanden. Du vill att det ska bli en livsstil. Läs mer

Föreläsning – Kan kosten hålla oss friska livet ut?

DSC_0186

I dag så har jag haft två föreläsningar på Teknikdagen på Forsmarks Kraftgrupp AB. Det var riktigt roligt och publiken var både intresserad och engagerad och kom med många kluriga frågor.

Rubriken på min föreläsning var Kan kosten hålla oss friska livet ut? Jag talade om kosten som ett kraftfullt verktyg, både för och mot en god hälsa, hur våra kostrekommendationer sett ut historiskt och fram till i dag och hur fettskräcken vänt och att det inte finns något stöd för att mättat fett är skadligt eller orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, kopplingen mellan socker och explosionen av moderna sjukdomar och olika besvär som numer ses som normala, naturlig mat som vi är skapta att äta och praktiska kostråd, att hälsa består av fler delar än kost, hälsovinster och hur vi gör för att uppnå detta.

Det är verkligen fantastiskt roligt att föreläsa, särskilt när publiken är så här intresserad. Och naturligtvis för att jag brinner för ämnet. 🙂 Läs mer

Hur har det gått med dina nyårslöften?

Nyårslöfte 2015

 

Hur har det gått med dina nyårslöften? Nu har det snart gått två månader av det nya året. Var ditt nyårslöfte att leva lite sundare? Att ta hand om dig själv? Här kommer en liten påminnelse om hur 2015 kan bli året då du gör din kropp och knopp gladare!

Vill du gå ner i vikt, bli piggare, få en lugnare mage, eller bara leva lite mer som din kropp är skapt till och må mycket bättre? Du kan göra små förändringar som gör skillnad.

Ta bort så mycket socker som möjligt –
Skippa allt synligt socker som godis, kakor, bullar och läsk. Tänk på att socker döljer sig överallt. Undvik söt, fettfri yoghurt och flingor till frukost. Färdigmat, drickyoghurt, juice energi- och sportdrycker och färdiga såser innehåller också socker.

Dra ner på kolhydrater till en nivå som passar din livsstil och ev sjukdomar –
Byt ut allt eller en del av potatisen och riset mot grönsaker istället. Undvik gärna pasta och bröd helt. Spannmål har negativ inverkan på kroppen för många. Det går att baka gott, glutenfritt bröd med mindre kolhydrater.

Ät naturligt fett –
När du tar bort en del av kolhydraterna som den största energikällan och ersätter med grönsaker så måste du istället tillföra fett för att få energi och hålla dig mätt. Smör, grädde, ost, kokosolja, olivolja och avokado.
Starta gärna dagen med en fetare frukost så att du håller dig behagligt mätt fram till lunch. Läs mer