Med bara fötter i skogen

Fötter

Jag börjar bli van att springa i minimalistiska skor och springer nästan aldrig i det vi kallar för vanliga löparskor. Jag har olika varianter av dem, Fivefingers, Merrell. Altra och Luna sandals. Det sista året så har jag blivit mer och mer sugen att springa helt barfota. Min vän Lena Winroth har inspirerat mig.

Idag sprang jag min andra runda helt utan skor. Förra veckan så blev det en kort tur i Stockholm när jag var på kurs. Det blev 4 km varav 2 km barfota på Gärdet. Det var förhållandevis behagligt men 2 km räckte mer än väl som start. Det känns att fötterna inte är vana vid detta.

Löpturen i dag var inte alls lika behaglig. Faktum var att det gjorde gräsligt ont! Grus är inte skönt och särskilt inte grus på asfalt. Aj aj aj… Det gjorde tidvis så ont att jag fick profylaxandas och jag undrade själv varför jag gjorde detta. Läs mer

Från klumpar på fötterna till barfota

IMG_2764

Ovan från vänster: Asics GT, mina nya Altra the one 2.5, Merrell Pace Glove Trail, och FiveFingers. Gissa vilka som är bekvämast respektive obekvämast? :-)

Jag har flera olika typer av löparskor. Allt från traditionella löparskor med pronationsskydd och dämpning till barfotaskor som är som en socka på foten.

Jag började springa i början av 90-talet och använde då Asics GT-modell. Jag har trivts bra med den. Ända tills jag provade minimalistiska skor. När jag gick min kostrådgivarutbildning år 2014 så blev jag inspirerad av min kollega Cecilia Paulsson som driver sajten Paulsson Paleo och bor med sin storfamilj i generationsboende på en gård i Halland där de arbetar för att bli mer och mer helförsörjande med djur och odling. Hon berättade att hon sprang helt barfota på gatorna i London när hon bodde där. Jag tyckte det verkade hur häftigt som helst.
Jag köpte då mina FiveFingers, ett par renodlade barfotaskor med tår. Jag blev frälst! Jag har kunnat kasta mina gamla Asics i soptunnan direkt. Men, även om det är så mycket roligare att springa i lätta minimalistiska skor så ska man ta det försiktigt och sakta vänja fötterna vid dem. Läs mer