En underbar champinjonsoppa till i kväll kanske?

DSC_0976[1]

Igår så lagade jag en fantastisk god champinjonsoppa. Vi gillar alla soppa i vår familj och det är en myt att man inte blir mätt av soppa. Allt beror på vad du lägger i din soppa. med tillräckligt med fett och protein så håller du dig mätt

Många som köper champinjonsoppa köper kanske en tetra i kyldisken, typ Kelda, eller till och med en påse att vispa ut med vatten. Tänk vad de går miste om! En soppa full med smaker från naturliga ingredienser istället för modifierad stärkelse, champinjonkoncentrat, jästextrakt, stabiliseringsmedel, socker och aromer Den här soppan slog alla köpesoppor med hästlängder. Min sons kompisar smakade lite och de tyckte den var fantastiskt god. Tyvärr hade jag inte soppa så att det räckte till middag för alla. De såg faktiskt lite besvikna ut. De blev inte utan mat utan fick något annat.

Soppan är nästan för enkel men jag lovar att den är så god att den passar likväl på festen, en fredagskväll som en vardagskväll. Om du serverar den utan chevrén (getost) så är den dessutom helt mjölkfri.

Jag använde en del av min goda och nyttiga benbuljong som jag kokat tidigare. Att ha en sån buljong i matlagningen är verkligen lyx. HÄR kan du läsa mer om gelatin och benbuljong. Jag tror att soppan blev extra god av benbuljongen.

Läs mer

Veckomeny LCHF (och Paleo)

Veckomeny LCHF Paleo

Här kommer en meny med frukost, lunch och middag för en hel vecka. Alla recept är LCHF och de flesta även Paleo (mjölkfria). Måndagens frukost börjar enkelt men är god och mycket mättande. Du kanske inte alltid äter både frukost, lunch och middag. Lunchen kan vara rester från gårdagen.
Själv äter jag inte frukost till vardags utan kör 16:8 (periodisk fasta där du fastar i 16 timmar och har ett ätfönster på 8 timmar. Det betyder i praktiken att jag hoppar över frukosten).

HÄR hittar du veckomenyn.

Hoppas det smakar!

/Marie

Smarriga julrecept utan spannmål, gluten, socker och mjölk

IMG_2182

I dag är det 3:e advent. För mig har tiden verkligen flugit iväg och snart är det jul. Det är dags att börja laga lite mat inför julen så att inte dagarna före julafton blir en enda stressfaktor.
Vi har minskat ner mycket på rätterna som stå på vårt julbord. Förr så skulle allt finnas med. Vi är i och för sig bra på att äta upp all mat men ibland så hann vi inte äta upp allt. Många säger att de är trött på julmaten redan efter julaftonen men vi har valt ut det som vi verkligen tycker om och äter gärna av det i mellandagarna. Det betyder lata och sköna dagar när tiden istället kan ägnas åt en bok, träning och återhämtning.

Här några juliga recept som passar bra både på julbordet och på andra bufféer. Alla är fria från gluten, socker och mjölk och väldigt goda. Perfekt för alla, inte minst för diabetiker och alla som inte vill äta spannmål (gluten) och  mjölkprodukter. Läs mer

Kycklinglevergryta – lever för fegisar

IMG_2090

Hösten och grytornas tid är här. Alla grytor är inte långkok som måste planeras i förväg. Varför inte prova på att laga en underbar kycklinglevergryta? Dessutom tar den inte lång tid att göra.

Av någon anledning så är en del lite tveksam till just lever. Kanske är det hanteringen. Om du har svårt för nötlever så föreslår jag att du provar kycklinglever. Den har en mildare smak och är mjukare i konsistensen.

Den här grytan är helt mjölkfri så den passar alla. Det kommer att dofta underbart i ditt kök. Våga testa! Läs mer

Asiatisk köttgryta med jordnötssmör

DSC_0531

Plötsligt så tog sommaren slut. I alla fall kännas det så i Gävle. Det var väl i och för sig väntat när vi fick ha den kvar så länge. Det har verkligen varit en härlig sensommar.

Nu kommer hösten och jag gillar den med. Jag vill mysa med massor av levande ljus på kvällarna. Jag längtar också efter att laga olika grytor. I dag gjorde jag en gryta med grytbitar av ekologiskt, hängmörat gräsbetat nötkött från Diléns Saluhall med kokosmjölk och jordnötssmör. Det blev en gryta inspirerad av asiatiska smaker, helt mjölkfri. Den blev riktigt god. Vi åt köttgrytan med blomkålsris. Läs mer