Hur har det gått med dina nyårslöften?

Nyårslöfte 2015

 

Hur har det gått med dina nyårslöften? Nu har det snart gått två månader av det nya året. Var ditt nyårslöfte att leva lite sundare? Att ta hand om dig själv? Här kommer en liten påminnelse om hur 2015 kan bli året då du gör din kropp och knopp gladare!

Vill du gå ner i vikt, bli piggare, få en lugnare mage, eller bara leva lite mer som din kropp är skapt till och må mycket bättre? Du kan göra små förändringar som gör skillnad.

Ta bort så mycket socker som möjligt –
Skippa allt synligt socker som godis, kakor, bullar och läsk. Tänk på att socker döljer sig överallt. Undvik söt, fettfri yoghurt och flingor till frukost. Färdigmat, drickyoghurt, juice energi- och sportdrycker och färdiga såser innehåller också socker.

Dra ner på kolhydrater till en nivå som passar din livsstil och ev sjukdomar –
Byt ut allt eller en del av potatisen och riset mot grönsaker istället. Undvik gärna pasta och bröd helt. Spannmål har negativ inverkan på kroppen för många. Det går att baka gott, glutenfritt bröd med mindre kolhydrater.

Ät naturligt fett –
När du tar bort en del av kolhydraterna som den största energikällan och ersätter med grönsaker så måste du istället tillföra fett för att få energi och hålla dig mätt. Smör, grädde, ost, kokosolja, olivolja och avokado.
Starta gärna dagen med en fetare frukost så att du håller dig behagligt mätt fram till lunch.

Protein –
Det är en myt att LCHF(LowCarbHighFat)/Paleo betyder att man äter mer protein men välj gärna kött av bra kvalitet, svenskt, ekologiskt och gräsbetat när du kan. Undvik att äta för mycket processat charkuterier som bacon, pålägg och korvar.
Ät gärna mer fisk och särskilt feta sorter som lax, makrill, strömming och tonfisk för att få i dig nyttigt omega-3. Ägg är en proteinkälla i perfekt förpackning som kan bli många goda rätter och dessutom är lätt att ta med i väskan.

Mjölkprodukter –
Mjölkprodukter gör maten god och variationsrik och är en god fettkälla. Många som har problem med magen, eksem, leder och värk upplever att de blir bättre av LCHF-kost. Att dessutom utesluta alla mjölkprodukter även laktosfria ger många ytterligare förbättringar. Du kan ofta ersätta grädden med kokosmjölk/-grädde.

Paleo, Stenålderskost –
Paleokosten kan passa bra för många som inte vill äta strikt lågkolhydratkost. Paleokosten är vanlig hos dem som tränar mycket. Den liknar LCHF på många sätt med där ingår lite mer kolhydrater från rotfrukter och en viss mängd frukt. Fettmängden lite ofta mindre jämfört med LCHF. Paleokosten är liksom LCHF glutenfri. Skillnaden är dessutom att i Paleo ingår (oftast) inga mejeriprodukter. Inom Paleo försöker man efterlikna den naturliga kost som vi är skapta för att äta. Den som av olika anledningar, t ex viktnedgång, diabetes, metabolt syndrom, behöver äta mindre kolhydrater kan dock må bättre av en striktare LCHF-kost.

Laga riktig mat –
Undvik så mycket processade och färdiglagade produkter som du kan. Laga maten själv, från grunden, av naturliga råvaror, så vet du vad den innehåller. Låt matlagning få ta lite tid. Experimentera och ha roligt i köket!

Kosten är basen för att hålla sig frisk men det finns andra viktiga delar –
Hitta en motionsform som passar dig och som du tycker om. Leta upp en kompis att träna med. Kom också ihåg, den bästa träningen är den som blir av. Regelbundet.

Försök att hitta sätt att hantera stress i ditt liv genom mindfulness, yoga, meditation, säga nej till saker.

En god nattsömn är viktigt. Ta hjälp om du har problem att sova.

Om det låter krångligt så kan vi sammanfatta enkelt:

Undvik processade livsmedel och ät naturlig mat lagad från grunden

Ta bort socker och vitt mjöl

Var inte rädd för naturligt fett

Hitta en motionsform som du tycker om

Lär dig hantera stress

Sov gott

Lycka till med ett gladare, hälsosammare och mer energifyllt 2015!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *