Lågkolhydratkost under graviditet

adult-18604_1920

Jag var tveksam till vilken rubrik jag skulle sätta på det här blogginlägget. Skulle jag kalla det för LCHF vid graviditet? Lågkolhydratkost? Eller kanske paleo? Jag valde att kalla det för lågkolhydratkost vid graviditet. Men egentligen så handlar det helt enkelt om mat som är bra för dig som är gravid, att ta bort det som vi vet kan skapa risker vid graviditet och äta näringstät och nyttig mat.

Lågkolhydratkost kan ha en stor spännvidd. Den kan vara olika strikt avseende mängd kolhydrater men den innehåller alltid naturliga fetter som smör, kokosolja och olivolja samt fett från t ex animalier och avokado.

Gravida kan få höra att det skulle vara farligt för fostret att äta lågkolhydratkost under graviditeten, särskilt om man skulle äta en ketogen kost dvs strikt lågkolhydratkost, en kost med mycket låg andel kolhydrater.
Men faktum är att det finns inga studier som kan säga att det skulle vara farligt att äta en lågkolhydratkost vid graviditet. Däremot finns det många som genom egna erfarenheter har upplevt stora fördelar med att ta bort kolhydrater i form av socker, mjöl och stora mängder frukt.

En lågkolhydratkost behöver heller inte vara extrem avseende kolhydratsmängd. Att äta en liberal lågkolhydratskost är bra både för dig och ditt barn. Det betyder att du istället för att välja kolhydrater från bröd, pasta, ris och potatis istället väljer de som kommer från rotfrukter, grönsaker och bär. Du äter kött, fågel, fisk, skaldjur, nötter, frön, smör, kokosolja och olivolja. Allt detta är bra mat för dig och som gör att du får i dig alla vitaminer och näringsämnen. Att välja kolhydrater från rotfrukter, grönsaker, bär och ev en mindre mängd frukt gör att du täcker ditt näringsbehov mycket bättre är om kolhydrater till stor del kommer från livsmedel baserade på sädesslag och mjöl.

Redan 2010 så rapporterade Socialstyrelsen att var tredje kvinna som kom till mödravården hade övervikt eller fetma.

Detta är ett problem. Förutom övervikt, vad är problemet med att äta en kost med mycket snabba kolhydrater? Jo, det finns en hel del risker för allvarliga problem:

  • Blodsockerhalten i blodet ligger konstant högt
  • Detta ger ett högt insulinpåslag som triggar kroppens tillväxtsystem te x Igf-1
  • Risk för graviditetsdiabetes
  • Graviditetsdiabetesn ger en högre risk för att senare i livet drabbas av diabetes typ 2
  • Du riskerar att föda ett stort barn
  • Högre risk för förlossningskomplikationer
  • Högre risk havandeskapsförgiftning (eklampsi)
  • Du lägger på dig för mycket i vikt som det kan vara svårt att bli av med efter förlossningen

Förutom kosten, som är en viktig del för att skapa bra förutsättningar för dig själv och ditt barn så är det viktigt att du tar hand om dig själv även på andra sätt. Att motionera under graviditeten gör att du håller dig i form, får en lättare förlossning och att du fortare återhämtar dig efter den. Att sova bra och minska stress spelar också stor roll för dig och ditt barn. Behöver jag nämna att ett rökstopp är självklart? Allt detta gör så klart att du har större chanser att må bättre under hela din graviditet

Diet Doctor: LCHF och graviditet

SvD: Risker med graviditetsdiabetes för mor och foster 

Läs om Cecilia Folkessons graviditet med lågkolhydratkost och hennes jämförelse och stora skillnader mot tidigare graviditet
Måste man gå upp 30 kilo under en graviditet?
Bebis – Socker = Sant
Med eller utan bullar

Hälsningar

Marie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *