Mätt 7 timmar på en frukost?

Omelettrulle

Omelettrulle, klicka på bilden för recept

 

Hur länge kan man hålla sig mätt på en frukost? Ofta styrs våra mattider av klockan. I somras så gjorde jag ett experiment under en ledig dag. På helgerna så blir det nästan alltid en god omelett som start på dagen. Jag ville testa hur länge skulle jag hålla mig mätt på min favoritfrukost. Det blev en lång väntan på nästa måltid… Resultatet kan läsa längst ner i inlägget.

Jag vill ha både animaliskt protein, grönsaker och rejält med fett i min omelett, se förslag längre ned. Omelett kan varieras i det oändliga. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Grundrecept på omelettsmeten:
2 stora ägg och 2 msk kokosmjölk per person, lite salt och peppar.
Jag lagar för högst två personer i taget, annars blir det lätt bränt.

Hacka grönsakerna om du inte har färdiga rester.
Skär valfritt kött i bitar.
Vispa ihop omelettsmeten.
Stek grönsaker och kött i rikligt smör eller kokosolja.
Häll över omelettsmeten över grönsakerna och köttet.
Lägg på tomatskivorna och osten och grädda klart på svag värme.

Proteinkällan kan vara:
Rester av kött (eller fisk men det tycker jag personlige inte är lika gott)
Salami eller annan stark korv med hög kötthalt
Bacon

Grönsaker:
Min favorit är när det finns rester av ugnsstekta blandade grönsaker
Lök
Sockerärtor
Sparris
Ta vad du har och vad du gillar, alla grönsaker passar bra

Topping:
Tomatskivor
Ost av feta, Chevré, mozzarella (gärna från buffel) eller annan valfri ost

Krydda:
Strö över färska eller torkade örter/kryddor som t ex timjan, basilika eller oregano

Servera ev med lite majonnäs (min svaghet) eller smör om du vill få i dig lite mer mättande fett.

Tillbaka till frågan Hur länge kan man hålla sig mätt på en frukost?
Jag minns min tid när jag åt havregrynsgröt eller annan spannmålsbaserad frukost. Jag var hungrig igen efter 2-3 timmar. Det visar vad vi redan vet. Kolhydrater mättar bra på kort sikt.
Den här frukosten innehöll protein (mättar bra på både kort och låg sikt), grönsaker (liberalt med kolhydrater som mättar bra på kort sikt) och fett (mättar bra på lång sikt). Jag fick vänta 7 timmar innan jag blev hungrig igen! Det var nästan lite tråkigt… 🙂

Naturligtvis så varierar det hur länge du kommer att hålla dig mätt. Mitt försök visar bara att man kan hålla sig mätt länge på en frukost som denna. De underlättar så klart om din kropp redan från början är van att i större utsträckning utnyttja fett som energikälla istället för bara kolhydrater.

Många frågar vad jag äter till mellanmål när jag äter lågkolhydratkost och frikostigt med fett. Svaret är att jag äter sällan mellanmål av den enkla anledningen att det behövs inte. Mindre mängd kolhydrater och frikostigt med fett ger ett lägre och stabilare blodsocker med mindre svängningar och längre mättnad. Du behöver därför inte fylla på bränsle efter några timmar som du behöver om du äter en lågfettkost baserad på kolhydrater.

Här ser du några inspirationsbilder på hur en frukostomelett kan se ut hemma hos oss. Den passar självklart lika bra som lunch och middag också.

Favoritfrukosten omelett

Lyxig omelett med croatisk lufttorkad oxkorv och pecorino, klicka på bilden för recept

 

IMG_1651

Inspiration, stekta grönsaker, chevre och prosciutto

IMG_0972

Inspirationsbild, paleo, mjölkfritt med gröna blad som topping

 

IMG_0755

Inspirationsbild, fetaost och salami

IMG_0602

Inspirationsbild, tomat, rödlök och brieost

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *