Mjölk eller inte? – Besök hos Josefin, en fjällko

Josefin
Det här inlägget kommer att handla om mjölk. Ska vi dricka mjölk eller inte? Finns det ett klart och tydligt svar på det? Det beror på vem du frågar. Vi kan se på frågan ur många olika perspektiv. Vilka näringsämnen som mjölk innehåller, vem som tjänar pengar på att vi dricker den, kulturhistoriska skäl (nåde den som ifrågasätter mellan-/lättmjölken i skolan), evolutionsperspektivet, det funktionsmedicinska perspektivet mm. Inte minst så tycker många att det är gott med mjölk.

Jag var och hälsade på Josefin förra sommaren. Josefin är en fjällko som ägs av Anna Eriksson och bor tillsammans med en uppsättning fjällkor i Järbo. Josefin är precis som de andra fjällkorna ekologisk och Kravcertifierad. Ja, eller egentligen så är det så klart gården som är det. Skillnaden mellan Josefin och de andra fjällkorna är att hon enbart äter gräs och inte får något tillskott av kraftfoder (spannmål) som de andra korna får. Både Josefin och de andra fjällkorna mjölkar ca 25 liter mjölk per dag. Jag har inte lyckats räkna ut varför de andra korna får kraftfoder då Josefin mjölkar lika mycket utan det. Som jämförelse så mjölkar en vanlig mjölkko ca 40 liter mjölk per dag.
Det var underbart att se alla kor som kom in från betet för att bli mjölkade. De nästan kivades, buffades och stångades för att komma in i fållan först. En del kor var väldigt avvaktande mot mig som stod där bredvid. En del var nyfikna och sträckte fram mulen för att nosa nyfiket på mig. Anna berättade att kor är precis som människor. De har också olika personligheter.

Jag köpte tre liter underbar mjölk från Josefin. Det känns verkligen annorlunda att känna den varma mjölken i glasburkarna. Den var betydligt fetare, ca 5%, än vanlig mjölk och smakade fantastiskt.

Här kan du se två filmer med Josefin, Anna och Josefins kompisar.

20170615_161233

Här skriver jag om att dricka mjölk eller inte. Det finns många olika mjölkprodukter, inte bara mjölk som dryck. Frågan gäller även andra mjölk- och mejeriprodukter som har olika för- och nackdelar.

Förutom de perspektiv som jag räknat upp så finns det en till viktig parameter att ta hänsyn till. När vi ska prata om mjölkens nackdelar och nackdelar, vilken mjölk är det vi ska prata om? Är det den högpastöriserade och homogeniserade mjölken från högproducerande mjölkkor som levererar mjölk med kasein av A1-typ och bor i mjölkfabriker och blir utfordrade med spannmål och kraftfoder?

Jag ska avsluta med mitt svar, det jag tycker att det handlar om. Det är så klart ur mitt perspektiv. Det är min sanning. Här och just nu.

Näringsämnen

Vi har historiskt alltid fått höra att mjölk innehåller så mycket näring som vår kropp behöver. Det är sant att mjölk innehåller mycket näring. Det gör för övrigt även modersmjölk som är designad för att ge det lilla barnet optimalt med näring. Frågan är om alla näringsämnen i komjölk är bra för oss?
I Sverige menar vi det. Utanför Sverige ser det dock helt annorlunda ut. Där har man presenterat studier och där har man länge vetat att mjölkdrickande medför risker, bl a att mjölk ger benskörhet. Tvärtom mot vad våra myndigheter säger. Man säger också att mjölksockret ger oxidativ stress och en låggradig inflammation i kroppen. Visste ni att man ger laboratorieråttor galaktos (den ena av monosackariderna i laktos. Den andra är glukos) för att de ska åldras snabbare.
Alla näringsämnen i mjölk kan du få av andra livsmedel så mjölk är inte unikt på det viset. Grönsaker, frukt och nötter är t ex en rik källa till kalcium och vitaminer.

Vem tjänar på att vi dricker mjölk

Det finns så klart ekonomiska incitament (skäl) till att vi ska dricka mjölk. Bönderna lever på att föda upp kor och leverera mjölk för att vi ska kunna framställa olika mejeriprodukter. Vi konsumenter värderar olika produkter olika högt. Kanske vill vi bara äta smör och ost. Då behöver vi bönder som levererar mjölk. Vi har mejerier och andra producenter som lever på att framställa olika produkter av mjölk som drickmjölk, smör, ost, grädde, crème fraiche, yoghurt mm. Vi har transportföretag som ombesörjer transporter från bonden till mejerierna och ut till butiker.

Kulturhistorik

I Sverige så har vi inte ifrågasatt mjölken. Kanske pga att vi här har en lång tradition av att dricka mjölk då det historiskt har varit en viktig näringskälla eftersom vi inte kan odla näringsrika grönsaker på samma sätt som i sydligare länder. I Sverige så har myndigheterna länge propagerat för att mjölk t ex ger starka ben. Mjölk i skolan är en viktig politisk fråga som bl a bygger på att mjölken är ett så viktigt näringsämne.

Mjölkprop på hjul

Evolutionsperspektivet

Komjölk är gjord för att drickas av kalvar. Den innehåller optimalt med näring för att den lilla kalven ska växa och utvecklas. Evolutionsmässigt så är vi inte designade för att dricka mjölk från andra djurarter förutom från vår egen då vi är spädbarn. Det finns flera saker som pekar på detta, bl a att de flesta människor inte kan bryta ner mjölkprotein. Dock kan vi inte komma ifrån att en del människor, t ex vi i norden, har utvecklat en förmåga att kunna bryta ner laktos. Detta har varit en viktig överlevnadsfaktor för oss.

nature-3109484_1920

Det funktionsmedicinska perspektivet

Vi har en genetisk känslighet som är olika för varje människa. En del människor kan dricka mjölk utan att uppleva några negativa sidor. Andra får uppenbara besvär. Mjölk är inflammatoriskt och oxidativt för cellerna i kroppen. Den kan ge magbesvär pga laktosen. Du kan vara allergisk mot mjölkprotein. Mjölk kan förvärra flera autoimmuna tillstånd. Mjölk kan bidra till läckande tarm.
Om du har något av dessa besvär så bör du prova att helt utesluta mjölk och andra mejeriprodukter:

  • Ledbesvär och ledvärk
  • Allergi
  • Magproblem som IBS eller andra problem
  • Eksem eller andra hudproblem
  • Depressiva besvär
  • Migrän
  • Övriga autoimmuna sjukdomar

anatomical-2261006_1920

 

Är det då bara drickmjölk som det handlar om? Nej, det är det inte men att dricka mjölk är det sämsta sättet att konsumera mjölk. Det blir lätt stora mängder av mjölkprotein, laktos och andra negativa ämnen. De bästa mejeriprodukterna är de som är syrade (fermenterade) som yoghurt, kefir, crème fraiche och ost istället för t ex grädde. Undvik dock stora mängder mejeriprodukter överhuvud taget. Särskilt om du har några av de besvär som jag räknat upp.
Om du äter ost så välj gärna ost gjord av mjölk från beta-kasein typ A2 istället för A1. Mjölk av A1 typ finns i mjölk från våra vanliga mjölkkor. Man tror att kasein av A1-typ ökar risken för inflammationer och andra moderna sjukdomar och att mjölk av A2-typ är ett bättre val. Mjölk med beta-kasein av A2-typ hittar du hos buffel, fjällko, jerseyko, get och får. Välj gärna produkter från dem.

En annan sak som är skillnad mellan den mjölk vi köper i butiken och den som kommer direkt från kon är att den butiken är pastöriserad (upphettat) och homogeniserad (fetter är sönderfördelat). Pastöriseringen uppkom 1937 som ett hygienkrav för att förhindra smitta av turberkulos, listeria, ehec, salmonella, campylobakter, stafylokocker. I dag menar många att vi har helt andra hygienkrav och processer att den risken är mycket liten. Du kan inte köpa opastöriserad mjölk i butik. Du kan dock köpa en mindre mängd direkt på en gård.
Vi vet inte hur pastöriseringen och homogeniseringen påverkar oss som dricker mjölken. Det är många som menar att den kan vara orsak till många problem och sjukdomar som t ex autoimmuna sjukdomar.

Så vad tycker jag?

Frågan om vi ska dricka mjölk eller äta mjölkprodukter är inte helt självklar att besvara. Detta är dock min åsikt.

  • Avstå helt från att dricka komjölk
  • Minimera mejeriprodukter
  • Avstå helt från mejeriprodukter (ev kan smör fungera) om du har några av dessa besvär:
    • Ledbesvär och ledvärk
    • Allergi
    • Magproblem som IBS eller andra problem
    • Eksem eller andra hudproblem
    • Depressiva besvär
    • Migrän
    • Övriga autoimmuna sjukdomar

Om du väljer att äta (lite) mejeriprodukter så:

  • Välj helst fermenterade mejeriprodukter så som smör, ost, grädde, crème fraiche, yoghurt mm
  • Välj helst mejeriprodukter från djur som producerar mjölk med beta-kasein av typ A2 (buffel, fjällko, jerseyko, get och får) istället för A1 (från vanliga mjölkkor)
  • Försök få tag på ekologisk, ohomogeniserad (finns i vanliga butiker) och opastöriserad (från en bonde) mjölk från en gräsbetesko

cow-2802838_1920

Här hittar du lite länkar om det som jag skrivit om.

http://www.jonasbergqvist.se/mjolkprodukter

https://www.svd.se/dags-att-ta-mjolklarmen-pa-allvar

https://fof.se/tidning/2006/3/den-svenska-mjolkpropagandan

https://kurera.se/10-fakta-om-mjolkproteinallergi-respektive-laktosintolerans/

https://kurera.se/ger-mjolk-starka-ben/

 

Ha det gott!

Marie

One thought on “Mjölk eller inte? – Besök hos Josefin, en fjällko

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *