Mjölksyrad vitkål, vårt favoritillbehör

Mjölksyrad vitkå 1Mjölksyrad vitkål, vårt favoritillbehör Att syra grönsaker har blivit lite inne verkar det som. Roligt att en så nyttig vana återupptäcks. Att syra grönsaker är ju inget nytt påfund. Dessutom så är det så himla roligt.

Då jag för över tre år sedan slutade med bröd och därför övergav mitt hängivna surdegsbakande så har surkålen övertagit lite av platsen. Vi använder syrade grönsaker till allt! Favoriten är vanlig vit eller röd kål men man kan blanda alla möjliga grönsaker. Förutom att det är gott så får du ett rejält tillskott av mjölksyrebakterier som magen älskar och som stimulerar ditt immunförsvar.

 

Vitkål eller andra grönsaker 30 g havssalt utan jod/kg grönsaker

Här är två varianter:

  • Vit- och rödkål
  • En blandning av vitkål, morot, broccoli, blomkål, röd lök, gul lök, röd och gul paprika

Grönsakerna rivs på grova skivan i matberedaren och blandas i en stor bunke med havssalt utan jod
Stampa eller krama grönsakerna tills de har släppt ifrån sig så mycket vätska som möjligt. Det kan ta några timmar.
Fyll upp i rena konservburkar. Se till att grönsakerna är packade så att det täcks av vätskan.
Om inte så går det att hälla på salt uppkokat vatten, 30 g salt/L vatten.

Jag lät mina burkar få stå 6-8 dagar under en handduk i rumstemperatur ca 21 C.
Vissa låter den stå i upp till tre veckor för att få grönsakerna surare. Dock har jag hört att mjölksyrebakterierna bildas på slutet så det kan det vara en anledning att låta den stå lite längre.

Mjölksyrad vitkål 2Kom ihåg att lätta på trycket varje dag den första veckan och var beredd på att det sprutar ur burken.
Passa på att pressa ner grönsakerna under vätskan. Jobbigast är att vänta. Men det är det värt!

Hälsa som livsstil skriver bra om hur nyttiga mjölksyrade grönsaker är.

 

 

One thought on “Mjölksyrad vitkål, vårt favoritillbehör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *