Nyfiken på LCHF och Paleo?

carrot-1085063_1920

Det är 22 januari och alla helger är över. Känner du som många vid den här tiden? Nu är det dags att ta tag i det som du gått och tänkt på länge. Kanske hela förra året eller kanske sedan du avlade ett nyårslöfte på nyårsafton. I år så vill du verkligen förändra. Säkert finns fröet redan i din hjärna. Du vill börja äta nyttigare, du vill bli hälsosammare, du vill må bättre och kanske gå ner i vikt. Och du vill att det ska vara något bestående. Inget som du påbörjar entusiastiskt och som sedan rinner ut i sanden. Du vill att det ska bli en livsstil.

Resan börjar i ditt huvud, i dina tankar. Kunskap och motivation hänger ihop och är avgörande för att åstadkomma en varaktig förändring. Du behöver skaffa dig kunskap om hur kosten påverkar din kropp, hälsa eller ger ohälsa. Utan den kunskapen så kommer det att vara svårt att åstadkomma en förändring. Att ändra vanor kan bara tufft och kräver envishet och uthållighet. Att vara påläst om varför du ska göra en förändring är A och O. Sist i det här blogginlägget så hittar du länkar till andra blogginlägg som jag skrivit där du kan läsa på mer för att motivera dig till en livsstilsförändring.

bubble-19329_1920

Jag har valt att kalla det här blogginlägget för ”Nyfiken på LCHF och Paleo?” och jag kommer att hålla föreläsningar med samma namn. Det finns två orsaker till att jag använder både namnet LCHF och Paleo tillsammans. Namnet LCHF känner många människor igen medan Paleo är lite mer okänt för en del. De andra anledningen till är att båda konstriktningarna har många likheter och jag ska här förklara varför. LCHF har genom åren utvecklats och för mig är den långt ifrån att äta massor av processad mat, stekt bacon och ytterst lite grönsaker. Det finns för mig en modernare version av LCHF där fokus ligger på att äta en naturlig kost med fokus på hälsa precis som med Paleo.

LCHF definieras som Low Carb High Fat. Det innebär i grunden att du äter en reducerad mängd kolhydrater och en ökad mängd fett. Paleo, ibland kallad för stenålderskost eller paleolitisk kost, betyder att du äter mat som vi evolutionsmässigt är skapta för att äta. Maten ska vara så ren och naturlig som möjligt, oprocessad, utan tillsatser och gärna ekologisk.

Hur stor skillnad är det då på LCHF och Paleo? Enligt mig så behöver det inte alls vara så stor skillnad.  För mig så finns det inga skarpa och absoluta definitioner på dem och båda måste anpassas efter den som äter dem.

Både LCHF och Paleo innebär:

  • Mat utan tillsatt socker
  • Mat fri från spannmål och gluten
  • Reducering av snabba kolhydrater
  • Naturliga fetter som smör, ghee, kokosolja och olivolja
  • Mycket grönsaker
  • Rena och naturliga livsmedel, ”Mat utan innehållsförteckning”
  • Så oprocessad mat som det är möjligt
  • Ekologisk mat så långt det går

Så här brukar kostinriktningarna definieras var och en för sig:

LCHF

  • Reducerad mängd kolhydrater (socker och stärkelse)
  • Ökad mängd naturliga fetter som smör, kokosolja, olivolja (och rapsolja)
  • Grönsaker, främst de som växer ovan jord
  • Normal mängd protein
  • Spannmålsfritt (glutenfritt)
  • Fullfeta mejeriprodukter
  • Inga baljväxter
  • Vissa accepterar sötningsmedel
  • Bär är ok men frukt äts mycket begränsat
  • Oprocessad mat
  • Rena och naturliga råvaror, gärna ekologiska

DSC_0218[1]

Paleo

  • Efterliknar en (evolutionsmässigt) naturlig kost från tiden som samlare och jägare
  • Spannmålsfritt (glutenfritt)
  • Sockerfritt
  • Rotfrukter och grönsaker
  • Frukt
  • Naturliga fetter som kokosolja, avokado, (ghee och ibland olivolja)
  • Nötter
  • Naturlig sötning som honung och torkad frukt
  • Inga mejeriprodukter
  • Normalt inga baljväxter
  • Inga sötningsmedel
  • Oprocessad mat
  • Rena och naturliga råvaror, gärna ekologiska

Äppeldessert

Som du ser så är det stora likheter mellan LCHF och Paleo. Det är kost baserad på rena naturliga råvaror, spannmålsfri, glutenfri, sockerfri, naturliga fetter och grönsaker.

Det som skiljer är främst:

  • fokus på lågt kolhydratinnehåll
  • hög fetthalt
  • mejeriprodukter
  • frukt och rotfrukter
  • sötningsmedel

En normal till liberal LCHF utan mjölkprodukter liknar till stor del Paleo. En Paleokost med mindre mängd frukt och rotfrukter liknar i sin tur LCHF. Skillnaden mellan LCHF och Paleo ligger också i att Paleo inte nödvändigtvis måste vara en lågkolhydratkost särskilt inte om man bakar Paleogodkända bakverk även om sötningen kommer från naturliga råvaror. Paleo behöver heller inte innebära att man äter en större mängd fett.

Uppdelningen som jag gjort om vad som ingår eller inte ingår i de två kostinriktningarna är generell och inte huggen i sten även om den är vanligt förekommande. Vissa menar att en viss del mejerivaror är ok att äta inom Paleo och vissa anser t ex att sötningsmedel inte ska ingå i LCHF.

Båda kostinriktningarna är hälsosamma beroende på din livsstil, hälsostatus och eventuella besvär och sjukdomar.

För dig med övervikt, metabolt syndrom, diabetes, ledvärk och inflammatoriska sjukdomar eller bara vill äta hälsosammare så kan en kost med lägre kolhydratinnehåll och ökad fettmängd passa bättre. Hur strikt kosten bör vara kolhydratmässigt bör anpassas individuellt

pain-1015573_1920

Paleo passar många människor. Den är både lämplig för dig som är normalviktig eller överviktig, tränar högintensivt, har någon autoimmun sjukdom eller bara vill äta en naturlig kost för att hålla dig. Kosten kan ha samma målgrupp som LCHF men för dem med t ex metabolt syndrom och diabetes bör den inte innehålla för mycket kolhydrater i form av frukt, rotfrukter och sötning från honung och dadlar.

Jag skulle egentligen vilja byta ut definitionerna LCHF eller Paleo mot Naturlig mat. Som jag skrev i början så vill jag definiera Naturlig mat så här:

  • Mat utan tillsatt socker
  • Mat fri från spannmål och gluten
  • Reducering av snabba kolhydrater
  • Naturliga fetter som smör, ghee, kokosolja och viss mängd olivolja
  • Mycket grönsaker
  • Rena och naturliga livsmedel, ”Mat utan innehållsförteckning”
  • Så oprocessad mat som det är möjligt
  • Ekologisk mat så långt det går
  • Undvik sötningsmedel

salad-374173_1920

Du måste själv bestämma dig på vilken nivå du vill ligga avseende mängd kolhydrater. Likaså mängd fett. Äter du en mer liberal mängd kolhydrater så behöver du reducera mängden fett. Vill du inkludera mjölkprodukter i kosten? Det är val du måste göra.

Håll utkik på bloggen. Du kommer snart att hitta lite hjälp för att komma igång med LCHF och Paleo. Inläggen kommer att heta:

Guide till LCHF
Guide till Paleo

Jag nämnde i början av detta blogginlägg att jag kommer att hålla föreläsningar med namnet Nyfiken på LCHF och Paleo? Vill Du att jag kommer till din stad för att hålla en föreläsning. Kontakta mig HÄR.

Som sagt håll utkik på bloggen!

För dig som inte vill vänta så så hittar du HÄR en veckomeny som är både LCHF- och Paleovänlig.

 

Veckomeny LCHF Paleo

 

Sist hittar du länkar till några av mina tidigare inlägg som jag hoppas du tycker är intressanta.

Jämförelse mellan LCHF och Paleo

Lågkolhydratkost – Livsstil, hälsa eller viktminskning

Är det min mat som är extrem?

3-rätters Festmeny LCHF

3-rätters Festmeny Paleo

Lägg ner Marie!”. Mitt mest lästa blogginlägg och det näst mest lästa på Matkärlek. Det handlar om ett samtal med två personer om socker och cancer.

Läs om hur hur lågkolhydratkost förändrade livet för Petra, överviktig Typ 2-diabetiker

Kost och diabetes

Nyårslöften för ett år sedan

Lycka till så hoppas jag vi ses snart igen!

Marie

O40A0215