Omoderna råd om socker och fett på löpsedeln – igen

Socker

I söndags så publicerades en artikel i flera svenska tidningar. Artikeln hade titeln ”Ny bok kan röra om i sockerskålen” och handlade om Gary Taubes nyutkomna bok Bevisen mot socker (The case against sugar). Gary Taubes är kritisk till socker och sockerindustrin och menar att socker är orsaken till många moderna sjukdomar. Han är också kritisk till våra moderna kostråd med mycket kolhydrater och minimalt med fett. Gary Taubes är definitivt inte ensam. Allt fler forskare och allt fler studier, även granskning av historisk forskning, visar på att det är sockret som är farligt.

När jag såg artikeln i min egen morgontidning, Gefle Dagblad så blev jag glad. Äntligen lyfter man upp sockrets effekter. De skriver inledningsvis om att åsikterna går isär när de diskuterar Gary Taubes bok om socker. Sedan läser jag vilka de har intervjuat, Mai-Lis Hellenius, som fortfarande hävdar att fett och särskilt mättat fett är farligt och att margarin är bättre och vars livsstilsmottagning bekostades av läkemedelsjätten Pfizer och Jacob Gudiol, en hätsk motståndare till lchf-rörelsen.

Mai-Lis Hellenius påstod 2013 att hjärtinfarkt och stroke hade ökat hos kvinnor igen efter att ha minskat i 20 år enligt Socialstyrelsens statistik. Vid granskning av statistiken så visade det sig vara helt felaktigt.

Mai-Lis Hellenius och Jacob Gudiol påstår att forskarvärlden är hyfsat ense om bilden av socker, att det finns en stabil grund att stå på. Inget kan vara mer fel.

Som motvikt har forskaren Emely Sonestedt uttalat sig men recenseras i stort sett bara med att det inte finns så mycket forskning på området. Man nämner inte att Emely har gjort en studie som visar att personer som äter mycket socker har sämre blodfetter och kan löpa ökad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Emily Sonestedts nya resultat presenteras i den respekterade medicinska tidskriften British Journal of Nutrition. Forskningen har fått stöd från Hjärt-Lungfonden.

Jag hade önskat att även t ex professor Fredrik Nyström eller docent Ralf Sundberg fått bemöta boken för att ge en mer nyanserad bild.

Fredrik Nyström om kostråden.

Här kan du läsa hela artikeln samt en recension om Gary Taubes bok Bevisen mot socker (The case against sugar)

HÄR kan du läsa mer från forskare om att socker ökar risken för hjärtsjukdom.

Om sockerjättens felaktiga påståenden om att socker är ofarligt och att du istället ska äta mer fett.

Om köpta studier.

 

20171003_182540

 

Igår så var det en artikel där man testat vilket fett som är nyttigast. Två omoderna artiklar dagarna efter varandra. Är det månne en kampanj för de gamla kostråden?

Karin Jonsson, näringsfysiolog på Chalmers och som disputerade för ett år sedan, har uttalat sig i testet. Som oftast så utpekas mättat fett som skadligt, i alla fall i för stora mängder. Är man i farozonen för hjärt- och kärlsjukdomar så ska man undvika mättat fett och hellre välja vegetabiliska oljor och margarin. Orsaken påstår hon vara att vegetabiliska fetter innehåller de livsviktiga fettsyrorna omega 6 och omega 3. Man gör ingen skillnad på omega 6 och omega 3 trots att vi i stort sett aldrig har brist på omega 6. Detta är fel. Tvärtom så har vi ett överskott på den inflammatoriska fettsyran omega 6 och brist på omega 3 som är antiinflammatoriskt. Vi ska just undvika vegetabiliska oljor av anledningen att de innehåller för mycket omega 6, särskilt solrosolja och majsolja. Undantaget är olivolja. Dock visar studier på att vi inte ska upphetta vegetabiliska oljor.

Det finns mycket skrivet om att vi ska undvika att hetta upp vegetabiliska oljor samt att smör, kokosolja, och ister är ett bättre val.

Cooking with vegetable oils releases toxic cancer-causing chemicals, say experts.

The oil guide: which to use for frying, drizzling and roasting.

Frying your food in lard is healthier

Ny studie: Bästa fettet att steka i – och fettet du ska undvika

Det säkraste sättet att steka och ugnsbaka med

Att mättat fett som smör eller kokosolja skulle vara skadligt finns det inga tillförlitliga studier på.

Purestudien, en observationsstudie. En observationsstudie pekar inte på orsak och samband men visar vad vi bör titta mer på.

Dagens medicin om mättat fett och att det inte ökar risken för hjärtsjukdom.

Man menar också att mättat fett höjer LDL, det vi kallar för det ”onda kolesterolet”. Det kan vi också klara ut. LDL finns i två storlekar, den mindre oxiderade varianten och den stora fluffiga. Det är den mindre oxiderade varianten som är skadlig. HDL, det kolesterol som skyddar mot hjärtsjukdom vill man ha högt. Triglycerider, blodfett, vill man ha så lågt som möjligt.
När man äter LCHF så är det vanligt att HDL stiger triglyceriderna sjunker, vilket är exakt vad man vill.

Just det skriver Emely Sonestedt:

Vad är en skadlig blodfettsprofil?
Enligt Emily Sonestedts forskning finns en skadlig profil av blodfetter som leder till ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Hög risk för åderförfettning löper de som har:

  • Låg nivå av ”det goda kolesterolet” HDL.
    – Hög nivå av triglycerider (fett i blodet).
    – Hög nivå av små och mellanstora partiklar av ”det onda kolesterolet” LDL.

 

 

 

HÄR kan du läsa hela testet om fetter.

Det var nog för i dag!

God natt med er!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *