Att vara vegan eller vegetarian

eat-3236971_1920

Ingen kan ha undgått att se hur vi närmast översvämmas av budskap att byta ut köttet mot vegetariska och veganska alternativ. Produkter märks allt mer med texten ”veganskt”, något som vi sällan såg tidigare. Vi ska rädda både miljön och vår hälsa genom att äta mindre eller helt avstå från kött.

Det finns en anledning att avstå från kött som jag respekterar och kan förstå fullt ut. Det är att avstå från kött av etiska skäl. Man vill helt enkelt inte döda djur för att äta upp dem. De andra två anledningarna är för mig mycket tveksamma och till och med fel. Att en stor del av världens köttproduktion är avskyvärd håller jag helt med om. Djur föds upp tätt stående inomhus, ibland fjättrade och på kraftfoder som odlas i monokulturer enbart för detta. Kraftfodret gör att köttet får en annan sämre fettsyraprofil än t ex gräsbeteskött. Djuren får i en del länder antibiotika i förebyggande syfte. Dessa köttfabriker är allt annat än hållbara för miljön. Tyvärr så är det denna typ av uppfödning av djur som anförs när vi talar om att köttätande belastar miljön. Jag skulle önska att vi i Sverige istället fokuserar mer på att ge bönder bättre förutsättningar för en hållbar köttproduktion där kor går ute och betar gräs, på marker som inte kan användas för odling, att vi främjar ett ekologiskt jordbruk. En köttproduktion som ingår i ett naturligt kretslopp som inte skadar inte vår miljö.

När du köper kött så välj så bra som möjligt efter vad du har ekonomiska möjligheter till. Välj:

  1. Svenskt kött
  2. Gräsbeteskött, gärna från en lokal gård
  3. Ekologiskt kött

cows-1029077_1920

Vi lämnar miljön och tittar på den hälsomässiga aspekten. Att vara vegan eller vegetarian påstås vara positivt för vår hälsa. Detta påstående grundar sig dock inte i fysiologi, biokemi, näringsfysiologi eller evolutionsvetenskap. Det grundar sig i ideologi och ekonomi. Det vi ihärdigt upprepar tillräckligt många gånger blir till slut en sanning.

Med mitt funktionsmedicinska och evolutionsmedicinska förhållningssätt skulle jag önska att fler människor läste på om vad människan evolutionsmässigt har ätit, att man var lite mer kritisk eller att man helt enkelt använde ett större mått av sunt förnuft. Det finns absolut människor som läkt olika tillstånd genom en vegetarisk kost men sett på längre sikt så är risken stor att utveckla brister och bristsjukdomar.

Människan har sedan paleolitikum varit blandätare men det betyder inte att vi är allätare och kan vad som helst. Vi kan äta både animalier och vegetabilier och vi har och kan i perioder leva på enbart vegetabilier men det finns ingen ursprungsbefolkning som frivilligt har valt bort det näringstätaste livsmedlet som animaliskt protein är, om det funnits tillgängligt.

När jordbruket kom, för ca 10 000 år sedan i orienten och för ca 5 000 år sedan i Norden, så introducerades de första ”vällevnadssjukdomarna”. Vi gick från vårt naturliga samlar- och jägarliv till att odla spannmål som vi kunde lagra. Detta gjorde vi för att överleva som art.
Kosten i jordbrukssamhället har därefter utvecklats allt mer till att bestå av livsmedel som vi inte är skapta att äta. Vi är inte designade att äta det moderna vetet, majs, soja, fröoljor, socker, de stora mängderna kolhydrater och mejeriprodukter, de hårt processade livsmedlen som livsmedelsproducenterna tillhandahåller. Detta är så långt ifrån naturlig mat vi kan komma. Det borde inte förvåna någon att vi har en explosion av livsstilsrelaterade sjukdomar.

Tillbaka till det rubriken på det mitt inlägg handlar om, att vara vegan eller vegetarian.

Just nu så introduceras hela tiden nya veganska produkter, produkter som påstås vara bra för vår hälsa. Men är de verkligen det?

Veganska och vegetariska produkter. Jag skriver medvetet ”produkter” för det är ofta fråga om hårt processade produkter och raka motsatsen till rena råvaror. De innehåller ofta en stor mängd socker och snabba kolhydrater och en lång lista av kemiska tillsatser. För att få denna så kallade mat att smaka gott så måste man bearbeta den hårt. Man skulle kunna tro att vegetarianer tycker om grönsaker och gärna vill äta naturlig matt men jag har träffat på många som tycker det är helt ok att äta vitt bröd och marmelad till frukost  så länge det är veganskt.

Mina egna kunskaper om kost fick jag inte med sjuksköterskeutbildningen. Den har jag fått genom att fortsätta utbilda mig inom kost, hälsa och funktionsmedicin. Något som är viktigt när vi läser och tillägnar oss ny kunskap är att hitta människor som du vet har stor kunskap och som du känner dig trygg med att lyssna till.

Några förebilder som jag har mycket stor respekt för, arbetar alla med ett funktionsmedicinskt synsätt är Peter Martin, Karl Hultén och Jenny Koos. Alla möter klienter med kroniska, inflammatoriska, autoimmuna tillstånd, depressioner och hormonella obalanser.

Det alla vittnar om är att en övervägande del av deras klienter är eller har varit vegetarianer och veganer. De har alla olika former och grader av näringsbrister. Som vegan riskerar du att få allvarliga brister av bl a rätt aminosyror, D-vitamin, järn, zink, kalcium, omega-3 och vitamin B-12. Vi behöver rött kött och mättat fett för vår hälsa och vi kvinnor behöver det både för vår hormonella hälsa och allmänhälsa.

Jag vill tipsa om några riktigt vassa och intressanta föreläsningar och poddar där de delar med sig av sin kunskap.

Peter Martin, en mycket kunnig läkare på den funktionsmedicinska mottagningen Funmed och utbildare av sjukvårdspersonal i funktionsmedicin. Peter är en av pionjärerna inom funktionsmedicin i Sverige och menar att det kommer att komma ett paradigmskifte inom värden.

Du hittar tre föreläsningar och poddar av Peter Martin här:

Jubileumsavsnitt där Peter gästar podden Spännande möten.

En av Peters föreläsningar på Youtube, Funktionsmedicin – kvacksalveri eller paradigmskifte?

 

Karl Hultén, expert inom evolutionsmedicin och paleolitisk näringslära med en medicine magisterexamen i biomedicin. Karl driver sajten Paleoteket tillsammans med Anna-Maria Norman. Han har skrivit böcker och arbetar mycket med paleo och AIP, Autoimmunt Protokoll. Han har gjort en mycket spännande jämförelse mellan vegetabiliskt och animaliskt protein.

Du kan lyssna och läsa karl Hulténs poddavsnitt och text HÄR.

Du kan också läsa och lyssna när Karl berättar om hur vegetarisk kost kan bidra till depression och ångest HÄR.

 

Jenny Koos som utbildar i hormonhälsa och Justissemetoden och arbetar utifrån en funktionsmedicinsk princip.

Jenny Koos berättar om att uppskattningsvis 90% av hennes klienter är eller har varit vegetarianer eller veganer när deras problem utvecklats. Sämst mår de som varit veganer i flera år. De uppvisar symptom som PMS, PCO, PCOS, mensvärk, spottings, låg sexlust, infertilitet och misslyckade IVF:er, upprepade missfall, acne, svåra blödningar med järnbrist och utebliven brist.
Jenny beskriver att en menscykel är en förutsättning för kvinnlig allmänhälsa, fertilitet och hormonbalans.
Jenny är en av de allra mest kunniga inom kvinnohälsa och jag har en stor respekt för hennes gedigna kunskap. Du kan följa Jenny på sajten Vulverine och på Instagram.  HÄR kan du läsa mer om det Jenny skrivit om hennes erfarenheter av kosten hos sina klienter och mycket mer som är intressant och lärorikt om kvinnors hälsa och hormonbalans.

Jag hoppas att du uppskattat inlägget och att det gjort dig nyfiken att läsa på mer. Endast du kan skaffa dig egna kunskaper. Läs böcker, följ människor som har stor kunskap och var kritisk. Låter det här logiskt och sunt, är frågan du bör ställa dig.

Vi hörs!

Marie

One thought on “Att vara vegan eller vegetarian

Lämna ett svar till MCCLIMENS3770 Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *