Hur har det gått med dina nyårslöften?

Nyårslöfte 2015

 

Hur har det gått med dina nyårslöften? Nu har det snart gått två månader av det nya året. Var ditt nyårslöfte att leva lite sundare? Att ta hand om dig själv? Här kommer en liten påminnelse om hur 2015 kan bli året då du gör din kropp och knopp gladare!

Vill du gå ner i vikt, bli piggare, få en lugnare mage, eller bara leva lite mer som din kropp är skapt till och må mycket bättre? Du kan göra små förändringar som gör skillnad.

Ta bort så mycket socker som möjligt –
Skippa allt synligt socker som godis, kakor, bullar och läsk. Tänk på att socker döljer sig överallt. Undvik söt, fettfri yoghurt och flingor till frukost. Färdigmat, drickyoghurt, juice energi- och sportdrycker och färdiga såser innehåller också socker.

Dra ner på kolhydrater till en nivå som passar din livsstil och ev sjukdomar –
Byt ut allt eller en del av potatisen och riset mot grönsaker istället. Undvik gärna pasta och bröd helt. Spannmål har negativ inverkan på kroppen för många. Det går att baka gott, glutenfritt bröd med mindre kolhydrater.

Ät naturligt fett –
När du tar bort en del av kolhydraterna som den största energikällan och ersätter med grönsaker så måste du istället tillföra fett för att få energi och hålla dig mätt. Smör, grädde, ost, kokosolja, olivolja och avokado.
Starta gärna dagen med en fetare frukost så att du håller dig behagligt mätt fram till lunch. Läs mer