Vi älskar surkål!

IMG_2079

Det finns något som hamnar högst på min mat-topplista. Ett tillbehör som slår alla andra tillbehör enligt mig. Surkål! Jag och min man älskar sauerkraut och tröttnar aldrig på det. Det är lite för oss vad en del tycker potatis är. Lite beroendeframkallande faktiskt. Det passar liksom till allt tycker vi.

Kål är en fantastisk grönsak som ofta blir bortglömd. Vi odlar den här i Sverige och behöver inte hämta hem den från andra sidan jordklotet. Miljövänligt, eller hur?

All kål är sprängfylld med näringsämnen som mineraler och vitaminer; C-vitamin, betakaroten (A-vitamin), kalcium, järn och antioxidanter. Det finns massor av goda sorter att variera mellan, vitkål, rödkål, brysselkål, grönkål, blomkål och broccoli. Jag göra ofta rätter av vitkål. Vitkål fräst i smör, olivolja eller kokosolja är jättebra att ha i kylskåpet för att kunna plocka fram och värma underveckorna som för oss ofta är fyllda med träning. Alla näringsämnen i kål bevaras ännu bättre och jäsningen gör att B-vitaminer inklusive B12-vitamin bildas.

Som sagt, min favorit bland kålrätterna är ändå surkål. Dessutom bevaras de flesta viktiga näringsämnen vid syrningen och jäsningen, som är en del av syrningsprocessen, gör att B-vitaminer inklusive B12-vitamin bildas.

Jag skulle kunna göra listan med surkålens alla positiva egenskaper lång men här är några:

  • Ingrediensen är ett näringstätt superlivsmedel
  • Ger dig massor av snälla bakterier som stärker ditt immunförsvar
  • Ett fräscht och mycket gott tillbehör som passar till nästan allt
  • Gjort av ett livsmedel som odlas i Sverige och inte behöver importeras
  • Råvarorna är mycket snälla mot din plånbok
  • Roligt att göra
  • (Dessutom supertrendigt om du råkar bry dig om sånt :-))

När man mjölksyrar vitkål eller andra grönsaker, som det heter, så bildas nyttiga bakterier, bl a lactobacillus acidophilus, som producerar ämnen, bla mjölksyra, som skyddar och vårdar vår tarmflora och immunförsvar och motverkar tillväxt av skadliga bakterier.

En matsked surkål sägs innehålla mer nyttiga bakterier än en liter yoghurt berikad med bakteriekultur.

Hur gör man surkål då? Det låter som en invecklad sak att göra eller hur? Odla bakterier… Faktum är att det är väldigt enkelt. Det krävs två ingredienser: Kål och salt. Visst ja, jag glömde den tredje. Tid.

Ingredienser

3 kg vitkål (eller rödkål)

30 gram havssalt utan jod per kilo kål

IMG_2030 (1)

Utrustning

Den största bunke eller gryta du har

Matberedare eller rivjärn

Potatisstamp

ev en våg till saltet (jag klarar mig inte utan min våg)

IMG_2032 (1)

Grönsakerna rivs på grova skivan i matberedaren och blandas i en stor bunke med havssalt utan jod

IMG_2033 (1)

Stampa eller krama grönsakerna varje kvart tills de har släppt ifrån sig så mycket vätska som möjligt. Det kan ta några timmar beroende på hur mycket vätska kålen innehåller.

IMG_2034 (1)

Packa kålen i rena konservburkar med konserveringsring. Kålen ska fylla högst ¾ av burken. (Jag fyllde mina burkar lite för mycket. Ta heller fler och fyll upp med saltvatten.) Kålen ska nu vara täckt av sin egen vätska. Om den inte är det så fyll upp med avsvalnat uppkokat saltvatten, 30 g salt/liter vatten.

IMG_2039

Jag lät mina burkar få stå 6-8 dagar på en bricka under en handduk i rumstemperatur, ca 21 C.

IMG_2081
Kom ihåg att lätta på trycket varje dag i början och var beredd på att det sprutar ur burken. Passa på att pressa ner grönsakerna under vätskan. Jobbigast är att vänta. Men det är det värt! Sedan ställer du surkålen i kylskåpet så att den får fortsätta jäsa ett tag till.

Vissa låter den stå i upp till tre veckor för att få grönsakerna surare. Jag har läst att mjölksyrebakterierna bildas på slutet så det kan det vara en anledning att låta den stå lite längre.

IMG_2084

Efter bara 2 dagar så har vi ätit upp en halv burk…

 

HÄR hittar du receptet på blandade syrade grönsaker i ett tidigare inlägg.

Vill du läsa mer om mjölksyrade grönsaker så hittar du två bra länkar här:

http://www.ekoplantan.se/mjolksyrade-gronsaker-och-pickles

http://handbok.alternativ.nu/Mat/Gr%C3%B6nsaker/Bevara/Mj%C3%B6lksyrej%C3%A4sning

 

5 thoughts on “Vi älskar surkål!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *